- Czytany 635 razy
- wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
- Wydrukuj
Przede wszystkim należy stwierdzić, że stosowanie kryteriów niewymiernych jest możliwe i legalne. Nieporozumieniem są opinie wywodzące z zasady bezstronności i obiektywizmu zakaz stosowania kryteriów niewymiernych. Wymóg ten (art. 7 ust. 2) odnosi się do osób biorących udział w przygotowaniu i prowadzeniu postępowania: powinny to być osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm, a więc osoby nieuprzedzone i nie faworyzujące bezpodstawnie żadnego z wykonawców. Nie chodzi w tym przepisie o stosowanie wyłącznie kryteriów (również warunków) wymiernych. Wręcz przeciwnie, w przypadku stosowania jedynie kryteriów wymiernych wymóg bezstronności i obiektywizmu nie ma większego znaczenia praktycznego, gdyż nie trzeba być obiektywnym, aby przeprowadzić określone działania matematyczne. Ich wynik jest niezależny od ewentualnych uprzedzeń lub preferencji dokonującego tych obliczeń. Bezstronność i obiektywizm członków komisji ma znaczenie przede wszystkim w przypadku kryteriów niewymiernych, gdy ocena nie sprowadza się do dokonania mniej lub bardziej skomplikowanych obliczeń, lecz wymaga wszechstronnego rozważenia informacji zawartych w ofertach.
Niestety, nie jest łatwo zachować bezstronność i obiektywizm, gdy się wie, kto złożył konkretną ofertę i jaka jest jej cena. Aby ułatwić zadanie członkom komisji stosuje się np. kodowanie prac konkursowych (w trybie konkursu prowadzonego zgodnie z Pzp) lub otwieranie ofert cenowych już po dokonaniu oceny w oparciu o kryteria merytoryczne (zasada stosowana np. przy wydawaniu środków z programów przed-akcesyjnych narzucona przez Komisję Europejską). Żadna z tych metod nie jest, niestety, zgodna z przepisami ustawy Pzp, która wymaga podania w trakcie otwarcia ofert nazw wykonawców i cen ofert. Niemniej, aby ułatwić członkom komisji zachowanie postawy bezstronnej i obiektywnej można (należy) zadbać o to, aby merytoryczne opracowania zawarte w ofertach, które będą oceniane przez członków komisji przetargowej zostały zakodowane w taki sposób, aby osoby oceniające nie wiedziały, z której oferty pochodzą. Wymaga to wyłączenia z oceny ofert np. sekretarza komisji, który przeprowadza otwarcie ofert, przechowuje koperty z kodami i przekazuje członkom komisji odpowiednio zabezpieczone dokumenty do oceny. Dopiero po dokonaniu oceny otwierane są koperty z kodami i wyniki oceny przypisywane są poszczególnym ofertom.
O przykładach stosowania kryteriów niewymiernych, ocenianiu ofert w kryteriach wymiernych, rodzajach kryteriów, doborze kryteriów i ich wag będzie można posłuchać już w dniach 25-26 października 2018 r., na organizowanym w Warszawie szkoleniu:
Kryteria oceny ofert.
Zajęcia prowadzi: Dariusz KOBA
Sprawdź szczegółowy program i zapisz się już dziś! Liczba miejsc jest ograniczona.